Якщо Ви отримали від компетентних органів ФРН дозвіл на проживання (необов'язково необмежений) і вирішили залишитись у Німеччині, Ви можете також отримати дозвіл від компетентних органів України на залишення на постійне проживання за кордоном (ПМП) та отримати у такий спосіб статус нерезидента України. Оформлення ПМП є також обов'язковою передумовою для подальшого виходу з громадянства України (на виконання вимог ст. 18 Закону України "Про громадянство України").
Процедура прийняття, розгляду, оформлення і проходження в дипломатичних представництвах або консульських установах України за кордоном клопотань громадян України, які виїхали за її межі тимчасово, про залишення на постійне проживання за кордоном регулюється Порядком розгляду в дипломатичних представництвах або консульських установах України за кордоном клопотань громадян України, які виїхали за її межі тимчасово, про залишення на постійне проживання за кордоном, затвердженим Наказом Міністра закордонних справ України від 22.12.2017 № 573. та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18 січня 2018 р. за № 77/31529 (набуття чинності 13.03.2018 року).
Підтвердженням оформленого дозволу про залишення/виїзд на постійне проживання за кордон з боку органів України є наявність у паспорті громадянина України для виїзду за кордон відмітки „Постійне проживання”. Відсутність такої відмітки означає, що Ви не ще оформили дозволу на залишення/виїзд на ПМП з боку України та де-юре вважаєтесь таким, що постійно проживає в Україні.
Документи щодо оформлення залишення на ПМП за кордоном може подавати кожен, хто досяг 16 років та має паспорт громадянина України для виїзду за кордон (зокрема, щодо залишення на ПМП разом з дітьми, які не досягли 16 років, дані про яких вносяться до пункту 14 заяви).
Зверніть увагу:
Якщо батьки (законні представники) не бажають оформлювати ПМП або вже оформили ПМП окремо - без дитини - то один з батьків (усиновитель, піклувальник або інший законний представник) може подати заяву про оформлення ПМП для такої дитини окремо (звичайно, якщо вона не досягла 16 років, коли вже може подати заяву про ПМП самостійно). При цьому слід звернути увагу на наступне:
З 16-річного віку для оформлення документів щодо залишення на ПМП до Генконсульства особисто подаються такі документи (якщо ПМП оформлюється разом з дітьми до 16 років, слід також подати документи, наведені у розділі ІІ, пункти 2-10):
1.Заповнена, але непідписана заява (бланк заяви, зразок заповнення заяви);
2. Чинний паспорт громадянина України для виїзду за кордон та одна копія усіх його сторінок, які містять будь-які відмітки;
3. Чинний паспорт громадянина України у вигляді книжечки або ID-картки та його копія (у випадку якщо паспорт/ID-картка оформлювалися);
при цьому слід мати на увазі, що для завершення формальностей у справі ПМП (після прийняття позитивного рішення) Порядком відводиться лише 6 місяців. При цьому ті заявники, яким вже виповнилося 14 років, та які одночасно повідомили про відсутність у них національного (внутрішнього) паспорта на момент порушення клопотання, для виконання цих формальностей повинні будуть в обов'язковому порядку попередньо оформити такий паспорт.Тому задля уникнення випадків недотримання термінів виконання формальностей та скасування Генконсульством прийнятих рішень (що призведе до необхідності повторного оформлення ПМП) наполегливо радимо усім заявниками старше 14 років у випадку відсутності національного паспорта подбати про його оформлення заздалегідь - до порушення клопотання щодо оформлення ПМП
4. Документи про зареєстроване місце проживання у ФРН на території консульського округу Генконсульства: Гессен, Рейнланд-Пфальц, Саар:
5. Довідка про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків та одна її копія (якщо номер присвоювався; докладніше: wiki);
6. Довідка про реєстрацію особи громадянином України за народженням та її копія;
7. Заява про ознайомлення з умовами оформлення ПМП (бланк);
8. Консульський збір у сумі 185 євро (сплачується на місці дебетовою банківською карткою, емітованою у Німеччині);
9. Три марковані на суму 4,05 євро (кожен) конверти звичайного розміру (Din Lang 22cm x 11cm) з написаною Вашою зворотною адресою у якості отримувача у нижньому правому куті конверта;
10. Видруковане (або збережене на смартфоні) підтвердження про запис на прийом у цей день (надходить на електронну пошту, зазначену при реєстрації).
Якщо ПМП оформлюється разом з дітьми до 16 років, слід подати також документи, зазначені у розділі ІІ, пункти 2 - 10.
Щодо чинного порядку оформлення залишення на ПМП за кордоном:
Рішення, прийняті за клопотаннями, які були порушені ПІСЛЯ 15 березня 2018 року мають обмежений строк дії - 6 місяців!
Строк для виконання формальностей за прийнятим рішенням обчислюється від дати реєстрації повідомлення (зокрема, з поміткою "ПОВТОРНО"), а не від дати прийняття рішення
Якщо протягом шести місяців від дати реєстрації повідомлення про прийняте рішення до Генконсульства не буде надано документів, що підтверджують завершення заявником формальностей на території України, рішення буде скасовано. Консульський збір при цьому не повертається. А для оформлення ПМП доведеться вдруге особисто подавати усі вищенаведені документи та повторно сплачувати консульський збір
Щодо рішень, прийнятих за клопотаннями, які порушувалися за попереднім Порядком (клопотання подавалося до 15.03.2018 року):
Рішення, які були прийняті за клопотаннями, порушеними ДО 15 березня 2018 року, мають необмежений термін дії.
Завершення формальностей за такими рішеннями відбувається за попереднім Порядком оформлення залишення на ПМП (див. нижче)
Якщо ПМП оформлюється для особи, яка не досягла 16 років, законний представник (як правило, один з батьків) подає до Генконсульства щодо неї такі документи (дитина у віці з 14 до 16 років повинна також бути присутня особисто для підписання нотаріальної згоди щодо оформлення ПМП):
1. Заповнена та підписана законним представником заява (бланк заяви, зразок заповнення заяви);
2. Свідоцтво про народження особи, яка не досягла 16-річного віку, та його копія;
3. Довідка про реєстрацію особи громадянином України за народженням та її копія
4. Чинний паспортний документ, що посвідчує особу законного представника, та його копія (лише першої сторінки);
5. Документи про зареєстроване місце проживання у ФРН на території консульського округу Генконсульства: Гессен, Рейнланд-Пфальц, Саар:
6. Документи, що підтверджують повноваження законного представника, та їхні копії:
7. Щодо другого з батьків (законних представників або одного з них), який залишається в Україні, подається один з таких документів:
8. Нотаріально засвідчена заява про згоду дитини віком від 14 до 16 років на оформлення документів для залишення на постійне проживання за кордоном (додаток 2),
9. Для особи віком від 14 до 16 років - паспорт громадянина України для виїзду за кордон, та копія усіх його сторінок з будь-якими відмітками (для особи віком до 14 років - за наявності).
10. Копія паспорта громадянина України (за наявності)
11. Копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності; докладніше: wiki)
12. Заява про ознайомлення заявника з умовами оформлення ПМП (бланк)
13. Документ, що підтверджує сплату консульського збору у сумі 185 євро.
14. Три марковані на суму 4,05 євро (кожен) конверти звичайного розміру з написаною Вашою зворотною адресою у якості отримувача у нижньому правому куті конверта;
15. Видруковане (або збережене на смартфоні) підтвердження про запис на прийом у цей день (надходить на електронну пошту, зазначену при реєстрації).
У Генконсульстві залишаються наступні оригінальні документи:
Усі інші документи повертаються заявнику (законному представнику), включно з паспортом громадянина України та паспортом громадянина України для виїзду за кордон.
Витяг зі статті 6 Закону України "Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України". Право громадянина України на виїзд з України може бути тимчасово обмежено у випадках, коли:
1) він обізнаний з відомостями, які становлять державну таємницю, - до закінчення терміну, встановленого статтею 12 цього Закону;
....
3) стосовно нього у порядку, передбаченому кримінальним процесуальним законодавством, застосовано запобіжний захід, за умовами якого йому заборонено виїжджати за кордон, - до закінчення кримінального провадження або скасування відповідних обмежень;
4) він засуджений за вчинення кримінального правопорушення - до відбуття покарання або звільнення від покарання;
5) він ухиляється від виконання зобов’язань, покладених на нього судовим рішенням або рішенням інших органів (посадових осіб), що підлягає примусовому виконанню в порядку, встановленому законом, - до виконання зобов’язань або сплати заборгованості зі сплати аліментів;
....
9) він перебуває під адміністративним наглядом Національної поліції - до припинення нагляду.
Прийняття рішення за клопотанням про оформлення ПМП відбувається після надходження результатів перевірок у причетних органах. Строк перевірок - від 2-х до 4-х місяців:
❗Якщо в інформації Генконсульства не наголошується на непотрібності засвідчення конкретного документа, то мається на увазі, що усі документи, видані іноземними органами влади, мають бути попередньо апостильовані (засвідчені у встановленому порядку).
Апостиль дозволяє використовувати документ за межами країни його походження та є спрощеною формою легалізації документа.
Апостиль проставляється лише органами країни походження документа.
Дипломатичні установи (посольства, консульства тощо) не проставляють штамп апостиль.
Якщо Вам необхідно засвідчити штампом апостиль документ, виданий органами ФРН, радимо ознайомитися з відповідною інформацією на сторінці Генконсульства, а також - зі списком уповноважених для проставлення апостиля установ Німеччини (офіційний перелік на вебсторінці Гаазької конференції)
Іноземні документи подаються до установи разом з перекладом українською мовою, виконаним уповноваженим перекладачем (пошук уповноважених для перекладу української мови перекладачів у ФРН ; переклад, здійснений в Україні, має бути нотаріально засвідченим). Написання Ваших імен у всіх документах та їхніх перекладах має збігатись та відповідати такому у Вашому закордонному паспорті!
Візові та квазівізові документи (Aufenthaltstitel, Aufenthaltserlaubnis, Niederlassungserlaubnis, Fiktionsbescheinigung, Duldung тощо) перед подачею до Генконсульства апостилем не засвідчуються та не перекладаються!
Також немає потреби засвічувати апостилем та перекладати довідки з місця проживання у ФРН (якщо інше не зазначено безпосередньо у переліку документів): Meldebescheinigung, Aufenthaltsbescheinigung, Anmeldebestätigung, erweiterte Meldebescheinigung тощо.
Питання зняття з реєстрації місця проживання на території України не належать до сфери компетенції дипломатичних установ України
Виняткові повноваження у цій сфері належать органам реєстрації місця проживання (пошукова форма на сторінці ДМС)
Питання реєстрації місця проживання (зокрема, зняття з реєстрації) регламентовані Правилами реєстрації місця проживання
Отримавши повідомлення про позитивне рішення слід виконати формальності для завершення справи.
Зняття з реєстрації відбувається на підставі пункту 26 Правил реєстрації місця проживання (уважно ознайомтеся з переліком необхідних для зняття з реєстрації документів). Крім того, пунктом 26-1 передбачено можливість зняття з реєстрації місця проживання дітей до 14 років дистанційно - за заявою, підписаною електронним цифровим підписом.
Зняття з реєстрації можна здійснити як особисто, так і за нотаріально засвідченим дорученням (зразок доручення розміщений у розділі Нотаріальні дії) оформивши у Генконсульстві доручення довіреній особі в Україні для завершення вищезгаданих формальностей від Вашого імені (діти від 14 років також мають надавати окреме доручення).
Правила поштового зв'язку України забороняють надсилати за кордон внутрішній паспорт (на противагу закордонному). Разом з тим, правила є чинними на території України. Тобто, надіслати кур'єрською службою (DHL, FedEx, UPS, DPD, але не звичайною поштою) паспорт в Україну можна, а з України - вже ні (кур'єрська служба відмовить у оформленні такого відправлення). Інакше його буде вилучено при перетині митного кордону України органами контролю. Отже, після виконання формальностей довіреною особою в Україні, паспорт до Німеччини слід передавати, на жаль, лише з третьою особою (рідні/знайомі; водії рейсових міжнародних автобусів тощо).
В Україну разом з паспортом необхідно надіслати/передати нотаріальне доручення, копію рішення про задоволення Вашого клопотання ПМП, яке додається до повідомлення Генконсульства щодо задоволення клопотання про ПМП та саме повідомлення.
До Німеччини слід передати паспорт та документи, які підтверджують виконання формальностей (згідно з роз'ясненнями на звороті повідомлення Генконсульства). Якщо повідомлення та копію рішення Генконсульства вилучать в органі реєстрації місця проживання для долучення до справи, проблем у цьому також немає (для Генконсульства ця копія значення не має. Втім, все ж варто зберегти фото цих документів на смартфоні).
Пошук органів реєстрації: http://bit.ly/REESTRORG
Зняття з реєстрації підтверджується:
Після виконання рекомендацій, наведених у повідомленні Генконсульства, з яким Ви отримали копію позитивного рішення, слід буде надати підтвердні документи, а також документи щодо прийняття на постійний консульський облік (ця інформація також міститься у розділі ІІ на звороті повідомлення).
Слід буде виконати наступні дії:
Щодо чинного порядку оформлення залишення на ПМП за кордоном:
Рішення, прийняті за клопотаннями, які були порушені ПІСЛЯ 15 березня 2018 року мають обмежений строк дії - 6 місяців!
Строк для виконання формальностей за прийнятим рішенням обчислюється від дати реєстрації повідомлення (зокрема, з поміткою "ПОВТОРНО"), а не від дати прийняття рішення
Якщо протягом шести місяців від дати реєстрації повідомлення про прийняте рішення до Генконсульства не буде надано документів, що підтверджують завершення заявником формальностей на території України, рішення буде скасовано. Консульський збір при цьому не повертається. А для оформлення ПМП доведеться вдруге особисто подавати усі вищенаведені документи та повторно сплачувати консульський збір
Щодо рішень, прийнятих за клопотаннями, які порушувалися за попереднім Порядком (клопотання подавалося до 15.03.2018 року):
Рішення, які були прийняті за клопотаннями, порушеними ДО 15 березня 2018 року, мають необмежений термін дії. Формальності за такими рішеннями виконуються згідно з порядком, який діяв на момент порушення клопотання (дивіться роз'яснення у розкривних пунктах нижче).
Після отримання письмового / усного повідомлення Генконсульства про задоволення Вашого клопотання слід:
1. Знятися з реєстраційного обліку за останнім місцем проживання в Україні (через органи сільської, селищної або міської ради) і отримати відповідний підтверджуючий документ/штамп відповідно до пп. 26-27 Правил реєстрації місця проживання (дитина, яка була зареєстрована в Україні, також повинна бути знята з реєстраційного обліку; з 14 років - лише за її письмовою згодою). Пошук діючих органів реєстрації: http://bit.ly/REESTRORG
2. Звернутися до територіального органу Державної міграційної служби України за останнім місцем проживання в Україні (тобто через відповідне обласне управління ДМС; дивіться вичерпний перелік http://bit.ly/Ter-DMSU ) та отримати у внутрішній паспорт громадянина України штамп "Оформлено виїзд на постійне проживання" (якщо дитині виповнилося 14 років, але її не документовано паспортом, слід надати довідку про неотримання нею внутрішнього паспорта). При цьому слід звернути увагу, що внутрішній паспорт (тобто паспорт громадянина України) не дозволяється пересилати у міжнародних відправленнях згідно з положеннями абзацу 4 п. 37 Правил надання поштового зв'язку, затверджених постановою КМУ від 5 березня 2009 р. № 270. Відтак, у разі неможливості особистого звернення до органів ДМС України паспорт можна передати за кордон лише з третьою особою.
У разі неможливості особистого звернення до органів ДМС для завершення вищезгаданих формальностей можна уповноважити для цього будь-яку третю особу (рідні, знайомі, адвокати чи нотаріуси). Зразок типового доручення та інформація про вичнення нотаріальних дій розміщені за посиланням: Нотаріат . Діти від 14 років також мають давати окреме аналогічне доручення. Разом з дорученням довіреній особі слід надіслати: національний паспорт (так званий "внутрішній" паспорт), засвідчену Генконсульством копію рішення про задоволення Вашого клопотання ПМП разом з повідомленням, до якого воно додавалося. При цьому слід звернути увагу, що паспорт громадянина України не дозволяється пересилати з України у вигляді поштового відправлення. Інакше його буде вилучено при перетині митного кордону України органами контролю. Натомість після завершення формальностей довіреною особою паспорт до Німеччини можна передати лише з третьою особою або кур’єрською службою.
3. Зареєструватися на прийом у Генеральному консульстві України у Франкфурті-на-Майні для отримання консульської дії "6.Постійний консульський облік (ПКО)".
4. Надати до Генконсульства у обраний Вами під час реєстрації день та час 1) зазначені у пп.1-2 довідку та внутрішній паспорт зі штампом, 2) роздруковане підтвердження запису, а також 3) необхідні документи/формуляри для проставлення штампу «Постійне проживання» та постановки на постійний консульський облік
УВАГА! Громадяни, зареєстровані на території проведення антитерористичної операції (АТО), можуть особисто або за дорученням виконати вищезгадані формальності щодо завершення ПМП на підконтрольній органам влади України території через:
вул. Митрополитська, 20, м. Маріуполь, 87515 (https://dmsu.gov.ua/donetsk)
вул. Партизанська, 12, м. Сєвєродонецьк, 93404 (https://dmsu.gov.ua/luhansk)
Для завершення останніх формальностей у справі оформлення ПМП слід надати до Генконсульства:
- зазначені пп. 1) -3) розділу II. довідку/штамп про зняття з реєстрації та паспорт з внесеним ДМС штампом "Оформлено виїзд на постійне проживання" (пункт 5.3 Порядку);
- інші документи, необхідні для прийняття на постійний консульський облік (зверніть увагу на параметри необхідної фотокартки!).
З огляду на особливості процесу розгляду клопотань про оформлення залишення на ПМП у ФРН причетними компетентними органами України, відповідні клопотання можуть бути розглянуті у тому випадку, коли заявник зареєстрований на підконтрольній українській владі території. Тобто, особи, чиє зареєстроване останнє місце проживання знаходиться на території окупованої АРК, мають спочатку зареєструватися на території іншої адміністративно-територіальної одиниці України.
При цьому звертаємо також увагу на те, що будь-які документи, видані окупаційною владою Криму, до розгляду у державних установах України не приймаються як юридично нікчемні |
Реалізація своїх прав громадянами України, які оформили ПМП, під час їхнього тимчасового перебування в Україні
Інформація нижче стосується лише тих заявників, хто оформив виїзд/залишення на ПМП за кордоном до листопада-грудня 2016 року, та у яких було вилучено національний ("внутрішній") паспорт громадянина України згідно з правилами, які діяли на той момент.
Однією з умов для оформлення дозволу про виїзд на постійне місце проживання за кордон було повернення до органу Державної міграційної служби паспорта громадянина України, після чого до паспорта громадянина України для виїзду за кордон вносилася відмітка “Постійне проживання”. Проте, під час перебування на території України нерідко виникають ситуації, за яких у даної категорії осіб наполегливо просять надати “внутрішній паспорт ” для вчинення нотаріальної дії, відкриття рахунку або реєстрації шлюбу тощо.
У цьому зв’язку інформуємо, що Департамент консульської служби МЗС України звернувся до Міністерства юстиції України щодо надання роз’яснень стосовно питання реалізації своїх прав громадянами України, які згідно з чинними до 2016 року правилами внаслідок оформлення залишення на ПМП здали свій "внутрішній" паспорт до органів ДМС України, під час їхнього тимчасового перебування на території України.
Згідно з роз’ясненнями Міністерства юстиції України, відповідно до абзацу другого статті 2 Закону України “Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України”, пункту 2 Положення про паспорт громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 23 лютого 2007 року № 719-У, та пункту 1 Правил оформлення і видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон і проїзного документа дитини, їх тимчасового затримання та вилучення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1995 року № 231 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року № 380), паспорт громадянина України для виїзду за кордон є документом, що посвідчує особу і підтверджує громадянство України особи, на яку він оформлений, та дає право цій особі на виїзд з України і в’їзд в Україну.
Згідно з абзацом другим статті 1 Закону України “Про громадянство України” громадянство України – це правовий зв’язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов’язках.
Тобто, доки особа перебуває у громадянстві України на неї поширюються суверенні права держави і забезпечується захист її прав і законних інтересів як всередині країни, так і за її межами. Громадянство виступає як своєрідний загальний, тривалий, стійкий зв’язок, необмежений територіально-просторовими сферами України, як гарант (необхідна умова) забезпечення особі активної і вирішальної участі в управлінні справами суспільства і держави
Частинами першою та другою статті 24 Конституції України, встановлено що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Основи правового регулювання договірних відносин у сфері функціонування банківських рахунків викладено у главі 72 Цивільного кодексу України. Сутність договору банківського рахунка полягає у тому, що банк зобов’язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові, кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження клієнта про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком (частина перша статті 1066 Цивільного кодексу України).
Основним документом, який регулює процедуру відкриття банківських рахунків, є Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою Правління Національного банку України від 12 листопада 2003 року № 492 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 17 грудня 2003 року за № 1172/8493) (далі – Інструкція).
Відповідно до пункту 2.1 Інструкції банкам забороняється відкривати та вести анонімні (номерні) рахунки. Тому першим етапом відкриття рахунка є ідентифікація клієнтів, які відкривають рахунки, а також осіб, уповноважених діяти від їх імені.
Зокрема, підставою для ідентифікації клієнта – громадянина України, який постійно проживає за кордоном, є паспорт громадянина України для виїзду за кордон. При цьому, ідентифікація клієнта банку, що відкриває рахунок, не є обов’язковою, якщо клієнт вже має рахунки в цьому банку і був раніше ідентифікований відповідно до вимог законодавства України, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом (пункти 2.2 та 2.7 Інструкції).
Отже, чинним законодавством України передбачена можливість відкриття банківського рахунку особами, які виїхали на постійне місце проживання за кордоном, під час їх тимчасового перебування на території України за наявності паспорта громадянина України для виїзду за кордон.
Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в України визначено Законом України “Про нотаріат” та Інструкцією про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 3 березня 2004 року № 20/5 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 3 березня 2004 року за № 283/8882) (далі – Інструкція про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України).
Так, зокрема, відповідно до частин другої, третьої статті 43 Закону України “Про нотаріат” та абзаців першого, другого пункту 13 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України при вчиненні нотаріальної дії нотаріуси встановлюють особу учасників цивільних відносин, які звернулися за вчиненням нотаріальної дії.
Встановлення особи здійснюється за паспортом або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи громадянина, який звернувся за вчиненням нотаріальної дії (паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, дипломатичний чи службовий паспорт, посвідчення особи моряка, посвідка на проживання особи, яка мешкає в Україні, національний паспорт іноземця або документ, що його замінює, посвідчення інваліда чи учасника Великої Вітчизняної війни посвідчення, видане за місцем роботи фізичної особи). Посвідчення водія, особи моряка, інваліда чи учасника Великої Вітчизняної війни, посвідчення, видане за місцем роботи фізичної особи, не можуть бути використані громадянином України для встановлення його особи під час укладення правочинів.
Таким чином, учинення нотаріальної дії передбачає нотаріальне посвідчення, процедура якого включає можливість встановлення особи, зокрема, за паспортом громадянина України для виїзду за кордон.
Що ж стосується можливості державної реєстрації актів цивільного стану громадянами України, які постійно проживають за кордоном, повідомляємо таке.
Правові та організаційні засади державної реєстрації актів цивільного стану регулюються Законом України “Про державну реєстрацію актів цивільного стану” (далі – Закон) та Правилами реєстрації актів цивільного стану в Україні, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5 (у редакції наказу Мін’юсту від 22 листопада 2007 року № 1154/5) (далі – Наказ).
Для державної реєстрації актів цивільного стану подається паспорт або паспортний документ заявника та документи, які підтверджують факти, що підлягають державній реєстрації (частина четверта статті 9 Закону).
Слід зазначити, що Закон не містить визначення терміну “паспортний документ”. Натомість, визначення зазначеного терміну міститься у пункті 12 статті 1 Закону України “Про прикордонний контроль”, відповідно до якого паспортний документ – це виданий уповноваженими державними органами України чи іншої держави або статутними організаціями ООН документ, що підтверджує громадянство, посвідчує особу пред’явника, дає право на в’їзд або виїзд з держави і визнаний Україною.
Одним з таких документів, який підтверджує громадянство України, як вже зазначалось, є паспорт громадянина України для виїзду за кордон (пункт 3 частини першої статті 5 Закону України “Про громадянство України”).
Враховуючи викладене, відсутність паспорта громадянина України у громадян України, які виїхали на постійне місце проживання за кордон, не є підставою для відмови їм у державній реєстрації актів цивільного стану на території України, окрім державної реєстрації зміни імені та розірвання шлюбу. Це зумовлено тим, що відповідно до абзацу другого частини третьої статті 6 Закону державна реєстрація зміни імені та розірвання шлюбу щодо громадян України, які постійно проживають за кордоном, проводиться лише дипломатичними представництвами і консульськими установами України, тобто за місцем проживання зазначеної категорії осіб.
Проведений аналіз чинних нормативно-правових актів, дозволяє дійти висновку про відсутність обмежень для громадян України, які виїхали на постійне місце проживання за кордон, зокрема, що стосується можливості відкриття ними рахунків в банках, учиненні правочинів у нотаріальних конторах, а також державної реєстрації актів цивільного стану під час їх тимчасового перебування на території України.